Blinkering adviseert en begeleidt organisaties in de creatieve industrie bij het ontwikkelen van nieuwe diensten en de opschaling daarvan.
“Blinkering”:
– een uitgekiende mediastrategie voor een reclamecampagne;
– aan- en uitgaan van waarschuwingslichten.
Uitgekiend en oplettend zijn daarmee de kernbegrippen van de dienstverlening van Blinkering.


Het stimuleringsprogramma Growing Games, dat bedoeld is om met gerichte acties en projecten de applied gaming-industrie in Nederland economisch te versterken en internationaal te laten doorgroeien, heeft de afgelopen maanden veel aandacht gehad met o.a. een katern-groot artikel in NRC Handelsblad, een internationale kick off tijdens Games for Health Europe, en een presentatie tijdens de Dutch Game Awards.
Op 27 november aanstaande zullen Jurriaan van Rijswijk en ik tijdens het jaarlijkse CLICKNL inspiratie event enkele voorbeelden laten zien hoe gaming toegevoege waarde kan leveren in de zorg-setor: van preventieve games over AIDS-voorlichting, en revalidatiegames tot aan games waarmee chirurgen laporoscopie-operaties oefenen.
Naast games voor de zorg richt het programma zich ook op de crossovers richting Education & Training en op gaming voor Safety, Security & Crisis Mangement. In dat kader brachten we 20 november Universiteit Utrecht en Defensie samen om te kijken hoe de UU de landmacht kan ondersteunen bij het integreren van al hun simulaties en onderzoek naar gedragseffecten.
Wat is Growing Games nu precies?

De gemeente Hilversum is op zoek naar onderscheidende en realiseerbare voorstellen die profiel geven aan Mediastad Hilversum, die de verblijfskwaliteit van het centrum vergroten en die bijdragen aan het economisch functioneren van het centrum.
In juni en juli heeft de gemeente via iMMovator een aantal multimediabedrijven geconsulteerd alsmede een aantal lokaal betrokken partijen. Op basis van de rapportage over deze bijeenkomsten heeft de gemeente besloten om een pitch uit te schrijven waarin gevraagd wordt naar concrete voorstellen. Voor een beperkt aantal voorstellen is een vergoeding beschikbaar om dat vervolgens uit te werken. De voorstellen zullen worden beoordeeld door een jury. Lees verder voor de volledige beschrijving van de pitch.

De afgelopen week met het Stimuleringsfonds voor de Pers op werkbezoek geweest in 3 andere Europese landen. Bezochte organisaties zijn:
- City University London over onderzoek naar onder andere entrepeneurial journalism;
- de afdeling product-partnerships op nieuwsgebied van Google (EMEA)
- de slimme efficiency-strategieen bij LocalWorld van oud-Mecom oprichter David Montgomery
- het congres news:rewired waar vooral aandacht was met welke digitale tools je meer inzicht krijgt in je impact als maker (vooral -nog meer!?- doelgroepgericht nadenken en zorgen voor nuggets in je storyline)
- het Finse Next innovatie-en onderzoeksplatform Next Media waarin grote partijen zoals Sanoma en Nokia participeren, maar ook MKB-bedrijven en kennisinstellingen. Erg leerzaam voor het topsectorenbeleid in Nederland.
- de internationaal zeer goed scorende Shibsted-uitgeverij over het belang van tijdig in- maar ook uitstappen in nieuwe bedrijvigheid, en waarom innovatieve bedrijfsonderdelen eerst even apart moeten kunnen groeien voordat ze deel uit gaan maken van een multichannel-aanpak.
Tijdens de trip ook vergaderd over de nieuwe voorstellen voor de persinnovatie-regeling. Daarnaast de ambassadeur in Oslo bezocht om meer te horen over de Noorse economie. En tot slot ook nog benoemd tot vice-voorzitter van het Stimuleringsfonds.