Blinkering adviseert en begeleidt organisaties in de creatieve industrie bij het ontwikkelen van nieuwe diensten en de opschaling daarvan.
“Blinkering”:
– een uitgekiende mediastrategie voor een reclamecampagne;
– aan- en uitgaan van waarschuwingslichten.
Uitgekiend en oplettend zijn daarmee de kernbegrippen van de dienstverlening van Blinkering.
Over Mir Wermuth
Mir Wermuth (1965) is gepromoveerd in de communicatiewetenschap en heeft een brede ervaring op het gebied van marktonderzoek, communicatieonderwijs en mediaconsultancy.
De rode draden door mijn loopbaan vormen:
- passie voor media en muziek
- oog voor talent
- nieuwsgierigheid naar effectiviteit van nieuwe ontwikkelingen
Na mijn studie Communicatiewetenschap, afgerond met een prijswinnende scriptie over de ontstaansgeschiedenis van hiphop in Nederland, was mijn honger naar nieuwe kennis nog niet gestild en ben ik begonnen aan een dissertatie over mechanismen achter de popularisering van underground-subculturen.
Welke rol spelen de media, de poppodia en de platenmaatschappijen bij het artistiek en/of commercieel succesvol vermarkten van urban music? Vragen waar ik in mijn proefschrift No Sell Out (in 2002 verschenen als handelseditie) antwoorden op heb geformuleerd.
Door de komst van het web werd in de jaren negentig mijn media-nieuwsgierigheid weer opnieuw aangewakkerd en heb ik met een aantal oud-medestudenten ACSI-i opgezet, een van de eerste bureaus dat usability-onderzoek uitvoerde voor onder andere de Postbank, Philips en Grolsch, waarbij de effectiviteit van websites vanuit het oogpunt van de gebruiker centraal stond.
In de jaren daarna heb ik me in de functies van research director en later new media director bij de mediabureaus Media Direction Nederland en OMD beziggehouden met het onderzoeken van de effectiviteit van integrale mediastrategieën, en het transparant en meetbaar maken van de ROI van online advertising, SEO en SEA. Klanten waren o.a. Honda, Telfort, Sony, Compaq, Carglass, Rijksvoorlichtingdienst.
Omdat ik het belangrijk vind dat alle opgedane kennis niet in de hoofden van mensen blijft zitten, en je nieuwe generaties moet stimuleren hun eigen passies en nieuwsgierigheid te ontwikkelen, heb ik vervolgens een aantal jaren als directeur leiding gegeven aan media-, communicatie- en muziekinstituten in het HBO, en enkele lectoraten opgezet bij Hogeschool Inholland en Hogeschool Utrecht.
Al deze kennis en ervaring komt samen in de opdrachten die ik nu vanuit Blinkering uitvoer: van programmamanagent talentontwikkeling bij Media Perspectives tot aan het opzetten van een landelijk innovatieprogramma Immersive Content voor de Topsector Creatieve Industrie.
Daarnaast vind ik het belangrijk om die ervaring ook op andere manieren terug te geven, door zitting te nemen in verschillende besturen op het gebied van media en cultuur, zoals commissielid bij de Raad voor Cultuur, bestuurslid van het Nationaal Popinstituut, lid commissie nieuwe media PMA, lid van de landelijke adviescommissie Jeugd & Media, en vicevoorzitter/penningmeester van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ).
Op dit moment ben ik bestuurslid van Investico, platform voor onderzoeksjounalistiek. Tot 1 januari 2022 ben ik tevens lid van sectorkamer ICT en Creatieve Industrie van SBB, en stuurgroeplid van de Utrecht Talent Alliantie.
Vanaf januari 2023 treed ik toe tot het bestuur van RAUM, een stadslab gevestigd aan het Berlijnplein in Leidsche Rijn, Utrecht. Daar zal ik als voorzitter de transitie gaan leiden naar een Raad van Toezichtmodel.
